Od 12-14. novembra održana je druga trodnevna onlajn radionica i takmičenje u sklopu projekta Spark.me startap avantura. Kao što je bio slučaj i sa prvom radionicom održanom u julu ove godine, i na ovom događaju je učestvovalo 10 timova koji su se, zajedno sa svojim mentorima, takmičili u razradi i predstavljanju svojih startap ideja koje za cilj imaju rješavanje određenog društvenog problema, biznis izazova ili digitalizaciju usluga javne uprave.
Po završetku mentorskih sesija, nedjeljno popodne bilo je rezervisano za prezentacije timova i komentare žirija. Nakon toga, proglašena su tri najbolja tima drugog ciklusa koja su ušla u finale takmičenja. Timovi su osvojili novčane nagrade od po 5.000 eura, kao i dodatno mentorstvo u trajanju od 3 mjeseca iz oblasti razvoja biznisa, UX dizajna i software development-a, a sve u cilju pripreme timova za finale takmičenja koje će biti organizovano na proljeće. U finalu će takmičari imati priliku da se nadmeću za dodatnih 15.000 eura.
Potom je održano veliko finale prvog ciklusa, sa prezentacijama timova koji su u julu proglašeni za najbolje u prvom krugu, uz nagradni fond od 15.000 eura. No, krenimo redom….
Kako je protekla trodnevna onlajn radionica?
Nakon što je, od svih prijavljenih timova, njih 10 odabrano za uži krug, u petak 12. novembra je svakom od timova dodijeljen mentor ili mentorka sa kojima su se prvo upoznali i porazgovarali o svojim idejama.
Mentori su bili jedan od ključnih elemenata takmičenja i velika podrška svim učesnicima. Zato od nas jedno veliko HVALA, a oni su: Vera Kovačević, Vanja Radulović, Sanja Simonović, Miloš Joksimović, Marjeta Pevec, Ivana Srećković, Damira Kalač, Bojan Ćinćur, Blažo Crvenica i Anja Grabovica.
Tokom narednih dana, mentori i mentorke su timove vodili kroz razvoj i prezentaciju njihovih ideja koristeći Lean Canvas metodologiju. To je “putokaz” razvoja poslovanja, koji je posebno namijenjen svijetu startapova. Ova metodologija kao vizuelna alatka pomaže osnivačima da riješe sve nedoumice u vezi sa svojim idejama i to na način što ih vodi kroz ključne tačke koje se moraju uzeti u obzir prilikom lansiranja istih. Prateći ovu metodologiju, organizovano je pet mentorskih sesija koje su vezane za: korisničke segmente, prihode, rješenja i jedinstvenu vrijednost, kanale i ključne metrike, kao i strukturu troškova. Svaka od njih je kreirana sa ciljem da ideje budu što spremnije za takmičenje u nedelju popodne.
Na ovaj način, bez obzira na ishod takmičenja, svi članovi timova su dobili priliku da uče, steknu korisno iskustvo i znanje koje će biti od velikog značaja u budućim preduzetničkim poduhvatima.
Ponosni smo što su timovi, zajedno sa svojim mentorima, vrijedno radili i za relativno kratak vremenski period pokazali veliki napredak, kako u razvoju same ideje, tako i njene prezentacije.
Prezentacije učesnika drugog ciklusa
Za nedjelju u 15 časova bio je zakazan start glavnog događaja. Naš voditelj, Slobodan Koljević, je pozdravio prisutne i objasnio pravila, a takmičenje je zvanično otvorila Daniela Gašparikova, stalna predstavnica UNDP-ja u Crnoj Gori.
Potom je svaki od timova imao po tačno pet minuta da predstavi svoju ideju, nakon čega bi uslijedilo pet minuta u okviru kojih bi žiri postavljao svoja pitanja, a članovi timova odgovarali. Žiri koji je diskutovao sa timovima, kao i na kraju odabrao najbolje, je bio u sastavu: Predrag Lešić, izvršni direktor kompanije doMEn, agenta registracije crnogorskog nacionalnog domena .ME i idejni pokretač takmičenja, Boris Rebić, projektni menadžer u UNDP-u i Sanja Gardašević, izvršna direktorica digitalne agencije Alicorn.
Žiri pred sobom uopšte nije imao lak zadatak pošto su prezentacije koje su uslijedile bile dobro strukturisane i sve na svoj način upečatljive. Naravno, poslije svake od njih bi uslijedilo nekoliko pitanja od strane žirija koji su pokušavali da izvuču tu neku dodatnu vrijednost i informacije koje bi bacile svjetlost na eventualne nedoumice kod svake od ideja.
Finalisti drugog ciklusa
Žiri nije imao lak zadatak, ali nakon dosta razmišljanja usaglasio se oko tri tima i ideje za koje misle da su bile detaljno razrađene, rješenja jasno definisana, te da bi ideje mogle biti izvodljive u relativno kratkom roku nakon takmičenja. To su:
- Tim Flash u sastavu Milene Plamenac, Milice Gazivoda i Nataše Popivoda. Sa željom da kreiraju sistem za jednostavnije, sigurnije i brže plaćanje roba i usluga, kao i prenos sredstava, kreirana je usluga čija se funkcionalnost implementira u sklopu mobilne aplikacije banke.
- Tim Medpack koji čine Batrić Krvavac, Anna Kuti-Krvavac i Sreten Madžgalj. Članovi ovog tima su uočili problem neredovnog ili nepravilnog korišćenja medicinske terapije. U cilju pridržavanja pravilnoj terapiji, i time dugoročnom povećanju kvaliteta života pacijenata, kreirali su aplikaciju i pametnu kutiju za ljekove.
- Tim With.Me koji čine Edina Osmanović, Ivana Ćorić i Stefan Vukmanović, a koji žele riješiti problem nemogućnosti pronalaska cimera, smještaja, društva za zabavu ili učenje. Stoga, ideja je da se kreira platforma koja nudi širok spektar usluga na polju umrežavanja, prvenstveno mladih ljudi i studenata.
Za početak, ova tri tima su dobila novčane nagrade u iznosu po 5.000 eura. Uz to, njima će u toku naredna tri mjeseca biti obezbijeđena i dodatna mentorska podrška iz oblasti biznisa, programiranja i UX dizajna. Protekom ovog perioda, u finalu drugog ciklusa takmičenja, timovi će se boriti za pobjedu i nagradu od dodatnih 15.000 eura, iznos koji će sigurno omogućiti dalji razvoj poslovanja.
A finale prvog ciklusa?
Nakon proglašenja finalista drugog ciklusa, u centru pažnje bili su timovi koji su ovo sjajno iskustvo već doživjeli u julu ove godine. Naime, na prvoj onlajn radionici, za najbolje su proglašeni Egregium, BeBeep.me i RENERGY Montenegro, koje si u prethodnom periodu imao prilike da bolje upoznaš na našem portalu. Nakon tri mjeseca rada na unapređivanju rješenja, uz mentorstva iz raznih oblasti, došlo je vrijeme da nam timovi predstave svoj razvoj, šta su sve osmislili i implementirali u prethodnom periodu. I bili smo oduševljeni!
Ovaj dio takmičenja mogli su da prate svi zainteresovani, uživo preko Zoom platforme. Sva tri tima su na raspolaganju imala po šest minuta za prezentaciju, nakon čega bi uslijedilo po deset minuta za diskusiju i komentare članova žirija.
Zaista, nije bilo lako odabrati. Timovi su pokazali visok kvalitet, očigledan napredak i razvoj koji su postigli tokom prethodna tri mjeseca, pa ne čudi činjenica da su članovi stručnog žirija bili neodlučni. Na kraju, neizvjesnost je prekinuta odlukom da se proglase dva pobjednika, novčana nagrada u iznosu od 15.000 EUR podijeli, a iz kompanije doMEn je iskazana želja i spremnost da se pruži podrška u promociji dva pobjednička servisa.
Za pobjednike prvog ciklusa Spark.me startap avanture su proglašeni:
- Ivo Rašović, Petar Sekulić i Marko Lalić, odnosno njihov tim BeBeep.me, za prezentaciju ideje o aplikaciji koja povezuje vozače i putnike i omogućava prevoz koji manje šteti životnoj sredini,
- Lazar Šćekić, Mišo Kontić, Vuk Jovović i Maksim Kontić, koji čine tim RENERGY Montenegro, za predstavljenu ideju o platformi koja pomaže u ocjeni isplativosti i pojednostavljivanju procedura ulaganja u obnovljive izvore energije.
Sigurni smo da su ovo rješenja za koja će se uskoro čuti, i to ne samo u našoj zemlji. Ponosni smo na odličan odaziv timova, kreativne koncepte i kvalitetna rješenja koja su ponudili, što su svojim obraćanjem na kraju takmičenja ponovili i Marija Janković iz Ministarstva javne uprave, digitalnog društva i medija, kao i Predrag Lešić, izvršni direktor kompanije doMEn.
Čestitamo svim učesnicima! Ostaje nam da pratimo dalji napredak svih timova koji su se do sada predstavili u sklopu ovog projekta, da razmišljamo o idejama i konceptima koje bismo prijavili za neku narednu priliku i vidimo se za tri mjeseca u finalu drugog ciklusa Spark.me startap avanture, kada će nam Flash, Medpack i With.Me predstaviti svoja unaprijeđena rješenja. Ne sumnjamo u njihov uspjeh! Zato, nastavite da pratite naš veb sajt, Facebook i Instagram stranicu.
Projekat Spark.me startap avantura organizuju kompanija doMEn, registar crnogorskog nacionalnog domena .ME, i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u Crnoj Gori, uz podršku Ministarstva javne uprave, digitalnog društva i medija i Ministarstva ekonomskog razvoja.