Newsletter Subscription

Search

Kad porastem, biću: Diraž Muherdži, suosnivač Shazama

Kad porastem, biću Diraž Muherdži, suosnivač Shazama

 

Otkad je svijeta i vijeka ili, drugim riječima, pametnih telefona, Shazam je jedna od aplikacija koju najčešće koristim. Obraćam joj se za pomoć u svim “Što je dobra ova pjesma”, “Jao znam ovu stvar, ali nikad se sama ne sjetim da je pustim” i “Otkad ovo nisam čula” momentima, bez obzira na to nalazim li se u kafiću, autobusu, supermarketu, na plaži ili rođendanskoj proslavi.

 

Ali da li znaš kako su u početku, 2000. kada je osnovan Shazam Entertainment, stvari funkcionisale i ko stoji iza čitave priče o prvom servisu za prepoznavanje muzike na mobilnim telefonima? Vrijeme je da otkriješ uzbudljivu priču od momenta kada je Shazam bio samo ideja nekoliko entuzijasta, preko prve milijarde korisnika, pa sve do trenutka kada je Apple 2017. godine kupio Shazam za 400 miliona dolara.

 

Početne prognoze: vjerovatnoća da će Shazam uspjeti je 4%

Znaš ono kad kažu da samo 10% uspjeha čini talenat, a čak 90% rad? Upravo to, ako znamo da je Diraž Muherdži, nakon što je procijenio koje su šanse da se izumi nova tehnologija, dođe do svih snimljenih pjesama i kreira poslovni model, dobio računicu po kojoj vjerovatnoća da će Shazam ostvariti neki uspjeh iznosi samo 4%, možemo reći da vrijedi i u slučaju ove aplikacije.

 

Iako početne prognoze nisu bile baš optimistične, Diraž, koji ima formalno obrazovanje iz oblasti matematičke ekonomije, odlučuje da napusti tadašnji posao i sa svoja tri prijatelja osnuje kompaniju sa sjedištem u Londonu.

 

Ko je Diraž Muherdži?

Diraž Muherdži je suosnivač Shazam Entertainment. Bio je direktor Shazama u periodu od 2000-2003. godine. Zaslužan je za dobijanje investicija od 600.000 funti u seed fazi i preko 10 miliona funti rizičnog kapitala u naredne tri investicione runde. Od 2004. godine obavlja ulogu posmatrača u odboru direktora Shazama i aktivno doprinosi kreiranju korporativne strategije i strategije proizvoda.

Ranije je bio direktor bankarskih inovacija u Virgin Money, gdje je bio zadužen za kreiranje novih digitalnih bankarskih servisa, uključujući i jedan namijenjen za preko 2,2 miliona studenata u Velikoj Britaniji.

Diraž Muherdži je i biznis anđeo, mentor tehnološkim startapovima i savjetnik fondovima rizičnog kapitala. Bavi se istraživanjem novih tehnologija i pružanjem pomoći korporativnim inovatorima i društvenim preduzetnicima.

Financial Times ga je 2015. godine proglasio jednim od 50 najboljih tehnoloških preduzetnika u Evropi.

Saznaj više na: www.dhirajmukherjee.com 

 

Ako se sjetimo da je 2018. godine na Spark.me konferenciji na kojoj je bio jedan od govornika pričao o tome kako je njegov deda imao jak uticaj na njega, a naročito tvrdnja da ako nešto stvarno želiš, onda to možeš i ostvariti, onda nije ni čudo što je, zajedno sa svojim timom, tolike godine uporno radio i na kraju ostvari planetarni uspjeh.

 

Od poziva na broj do Tap to Shazam

Ideja “Ne bi li bilo sjajno da, kada čuješ pjesmu na radiju, odmah možeš saznati o kojoj je riječ” u početku, prije ere pametnih telefona, funkcionilsala je ovako: pozoveš broj, nakon 15-ak sekundi veza se prekine, a zatim dobiješ SMS sa informacijama o pjesmi.

 

Ova usluga se plaćala, dobar dio novca od toga pripadao je mobilnim operaterima, a Diraž smatra da je glavni razlog toga što tada nisu bankrotirali bio taj što su ljudi ovaj servis smatrali korisnim. Tek kasnije, sa revolucijom na polju tehnologije koju je donijela pojava pametnih telefona, Shazam je postao svjetska senzacija.

 

Pojavom iPhone-a i App Store-a Shazam je postao najsličniji aplikaciji kakvu danas znamo – više nije bilo potrebe za zvanjem, dovoljna je bila jedna aplikacija, jedan klik i dok trepnemo dobili bismo informaciju o pjesmi koju trenutno slušamo. Aplikacija je doživjela instant slavu, a kasnije je nadograđena time da pjesmu možemo šazamovati i kada nemamo pristup internetu kako bi nas informacija o nazivu pjesme i njenom autoru dočekala čim se povežemo na WiFi.

 

Kvalitet, upornost, timski rad i zabava

Čak 10 godina je trebalo da Shazam dosegne magičnu cifru od jedne milijarde korisnika. Druga milijarda je došla godinu dana nakon toga, a naredna samo dva mjeseca kasnije. Ako imamo to u vidu, ni ne čudi što Diraž “samo” ova četiri faktora izdvaja kao najzaslužnija za to što je Shazam postao.

Članovi tima koji su osnovali Shazam nikada nisu prestali da vjeruju u sebe i jedni u druge. Uživali su procesu, išli naprijed bez obzira na prepreke i nikada nisu prihvatali “Ne” kao odgovor (Ako poslušaš video, čućeš i to da su jednog mobilnog operatera zvali čak 43 puta radi partnerstva). Djelili su zajedničke vrijednosti i nisu zaboravili koliko je u sve bitno unijeti element dobre zabave.

 

Zato, ako ti nekad nešto ne krene iz prve, ako pomisliš da je nešto nesavladivo ili da jednostavno nisi stvoren/a za to i da je bolje da odmah odustaneš, sjeti se da je čitavih 18 godina timskog rada (i to kakvog rada!) bilo je potrebno da se Shazam nađe u vrhu najkorištenijih aplikacija za pametne telefone.

 

Zapamti: za ono što stvarno voliš i želiš, svaka prepreka je samo izazov koji ćeš prije ili kasnije, na lakši ili nešto teži način, uspješno savladati i zbog kojeg će ti svako postignuće biti još draže. 🙂

 

Podijeli sa prijateljima:

Povezani članci:

Budi u toku!

Prijavi se na newsletter i ne propusti novosti, obavještenja i zanimljivosti iz STEM svijeta. :)

Budi u toku!

Prijavi se na newsletter i ne propusti novosti, obavještenja i zanimljivosti iz STEM svijeta. :)

Obavještenje

U ponedeljak, 17. juna 2024. godine, u 11:00 sati u Rektoratu Univerziteta Crne Gore, održaće se svečana dodjela priznanja najuspješnijim takmičarima Olimpijade znanja.