Newsletter Subscription

Kad porastem, biću: Bojd Malterer, izumitelj

U seriji članaka koje ćemo objavljivati tokom narednih nekoliko mjeseci pokušaćemo da ti približimo najraznovrsnija zanimanja iz oblasti STEM disciplina.

 

Tako smo u prethodnom članku predstavili jedno neobično zanimanje – zanimanje astronauta kroz primjer Majka Masimina, američkog astronauta koji je radio u svemirskoj agenciji NASA i bio prvi astronaut koji je tvitovao iz svemira. 

 

Ovog puta, okrećemo se svijetu igrica i trendovima u novim tehnologijama sa kojima nas je upoznao Bojd Malterer (Boyd Multerer). Bojd je po struci mašinski inženjer, ili kako bi ga njegova ćerka nazvala – “štreber”. 🙂  Iako ti možda nije poznat, proizvod koji je on stvorio sigurno jeste (preduslov za ovo je, naravno, da te bar malo zanima svijet gejminga).

 

Bojd je tvorac Majkrosoft gejming i zabavnog servisaXbox Live, koji je kreiran 2002. godine i danas predstavlja mrežu koja okuplja više od 48 miliona ljudi širom svijeta. Sa nama je na Spark.me konferenciji podijelio svoja iskustva i znanje o tehnologijama, koje ću ovdje pokušati da ti prenesem.

 

“Želim biti izumitelj!”

 

Nerijetko se desi da ljudi osjete talenat za nešto, ali da pod pritiskom prijatelja, porodice, okruženja u kojem žive ili prosto činjenice da to nešto ne donosi dovoljno novca, ne prate osjećaj. Umjesto toga, potisnu talenat, sklonost i ljubav prema nečemu i odaberu nešto drugo za životno zanimanje. Bojd Malterer nije bio takav. Kada su ga kao dječaka pitali šta želi da bude kada poraste, Bojd je odlučno govorio da želi biti izumitelj. I izumitelj je postao.

 

Da je Bojd zaista usmjerio karijeru ka stvaranju novih proizvoda, najbolje pokazuje podatak da je do sada prijavio čak 50 patenata (pravno zaštićenih pronalazaka), od kojih mu je 26 zvanično i odobreno. Složićeš se da su ovo impresivne brojke! 🙂 

 

Bojd je završio mašinsko inježerstvo na Univerzitetu Viskonsin u Medisonu i za sebe i danas tvrdi da je, prije svega, izumitelj. “Inženjerstvo je samo način na koji to sprovodim u djelo”, izjavio je jednom prilikom. Osamnaest godina je radio za kompaniju Majkrosoft, najveću softversku kompaniju na svijetu, dok je danas osnivač i izvršni direktor kompanije koja se bavi operativnim sistemima pod imenom Kry10.

 

U svojoj karijeri, oduvijek je pokušavao da predvidi kako će se stvari odvijati u budućnosti, jer kako kaže, nije želio da radi na stvarima koje su popularne danas. Umjesto toga, trudio se da bude usmjeren ka stvarima koje će biti popularne za par godina. I to je pravilo kojim se vodio. 

 

Pošto se sada već sigurno pitaš šta je to Bojd sve novo stvorio, u nastavku počinjem priču o proizvodima čiji je on tvorac. 

 

Xbox Live, XNA i Xbox One

 

Ukoliko nisi iz svijeta gejminga, kao što ni ja nisam, pitaš se na šta se ove kratke riječi koje počinju slovom X uopšte odnose?!

 

Xbox Live, XNA i Xbox One predstavljaju proizvode na kojima je Bojd radio tokom svoje karijere u kompaniji Majkrosoft. Pa, da krenemo redom sa njihovim predstavljanjem.

Xbox Live

 

Tokom prve 4 godine rada u Majkrosoftu, Bojd je okupio oko sebe tim inžinjera koji su radili na kreiranju onlajn platforme – Xbox Live, koja povezuje igrače i omogućava razmjenu i dijeljenje multimedijalnih sadržaja. Osim toga, predstavlja prvi gejming servis za onlajn igre na konzoli.

 

A šta ovaj servis znači tebi? 

 

Ovaj servis ti omogućava da, ukoliko imaš neku od Majkrosoftovih gejmerskih konzola (kao što je Xbox One) omiljene igrice igraš onlajn sa igračima koji se nalaze bilo gdje u svijetu. Kako je ovo mreža koja okuplja preko 48 miliona ljudi širom svijeta, to znači da možeš i da se povežeš sa igračima koji imaju slična interesovanja kao ti i sa njima započneš druženje kroz igrice. Osim toga, možeš da se čuješ i sa svojim drugarima koji u momentu mogu igrati potpuno drugačije igre od tebe (opcija party chat).

 

Za kreiranje ove onlajn platforme, Bojd i njegov tim su osvojili Majkrosoftovu nagradu za tehnička postignuća, koja se može smatrati nekom vrstom interne Nobelove nagrade kompanije Majkrosoft. A kako je Bojd tom prilikom i rekao “uradili smo nešto kul i dobili priznanje za to 10 godina kasnije”, pa se zaista i osjeća Nobelovcem 🙂  

# Zanimljivosti sa početka Xbox Live projekta

 

Ono što je Bojdov tim uradio prije pokretanja onlajn platforme – Xbox Live jeste podrobno istraživanje gejmera sa ciljem da saznaju šta to njihovi korisnici žele od gejming konzole. Osnovno što ih je zanimalo jeste način igranja igrica.

 

Prva grupa sa kojom su razgovarali su bili ljudi koji su igrali igrice na PC računarima i njihov način igranja igrica bio je igranje u sobi, sa isključenim svjetlima zajedno sa nepoznatim ljudima onlajn. 

 

Druga grupa su bili ljudi koji su koristili gejming konzole, i to tako što se okupe sa prijateljima u jednoj prostoriji i igraju igrice zajedno.

 

Kako je kompanija Majkrosoft tvorac gejming konzola ovo istraživanje je moglo da ih navede na to da Xbox Live kao mreža za onlajn povezivanje ljudi baš i nije dobra ideja za njihove Xbox gejming konzole. Ali, tim se, umjesto toga, zapitao šta će biti kada, na primjer, tadašnji studenti (koji koriste gejming konzole) završe studije i odsele se iz grada? To ih je inspirisalo da probaju da kreiraju nešto sličnije onome kako PC igrači igraju svoje igre – povezujući se onlajn. Ako se sjećaš šta je Bojdu bila zamisao kad je počeo da se bavi ovim poslom, onda je sve jasno, zar ne? Naravno da se treba baviti potrebama korisnika u budućnosti.

 

Tako je, između ostalog, stvorena i Halo, veoma popularna Majkrosoftova igrica, sa ciljem da Xbox Live poveže Halo igrače širom svijeta, i to onlajn.

XNA i Xbox One

 

Nakon rada na projektu Xbox Live, Bojd je osnovao XNA, Majksrosoftov besplatni skup alata namijenjen nezavisnim programerima da lakše razvijaju video igre za Xbox 360 gejming konzolu. XNA se danas koristi na univerzitetima, a jedan od ciljeva je upravo bio i to – da se studentima kompjuterske nauke učine što zanimljivijima kroz kreiranje sopstvenih igara koje mogu testirati na svojim Xbox konzolama.

 

Ukoliko se odlučiš da je programiranje tvoj poziv sjutra, nadam se da ćeš se u studentskim danima sjetiti ovog članka i već u tokom fakulteta pokušati da napraviš sopstvenu igricu. To bi bio zanimljiv početni programerski projekat, ali prije svega i – sjajna avantura koju možeš podijeliti sa svojim drugarima!

 

A sada, finalni proizvod na kojem je Bojd radio u Majkrosoftu – gejming konzola pod nazivom Xbox One. Ukoliko ti u potpunosti nije poznat ovaj termin, možda će ti poznatiji biti proizvod kompanije Sony – Playstation koji takođe predstavlja gejming konzolu. 

 

Upravo ono što je Playstation kao proizvod kompanije Sony, to je i Xbox One, Majkrosoftova gejming konzola na čijem operativnom sistemu je radio Bojd. 

 

Sada već možemo zaključiti da se Bojdov dječački san da postane izumitelj definitivno ostvario, zar ne? 🙂

 

Važnost sigurnosti u gejming svijetu, ali i fer-pleja

 

Segment koji je jako bitan u svijetu gejminga jeste sigurnost. I na tom polju je Bojd imao veliku ulogu kako bi se softverska sigurnost svih gejmerskih konzola obezbijedila, a sa druge strane i fer i pošteno igranje – dakle, sistem u kojem nema varanja u igricama.

 

Ovaj drugi aspekt odnosi se na sigurnost ponašanja (behavioral security). Vjerujem da ti nije do kraja jasno na šta se ta sigurnost tačno odnosi.

 

Zamisli situaciju da igraš omiljenu igricu protiv drugara i ide ti veoma dobro – odnosno, jasno je da dobijaš, dok tvoj drugar gubi. U jednom trenutku, tvoj drugar na trenutak nestaje i ponovo se vraća pod izgovorom da ga je loš internet izbacio sa igrice (a ono što je on uradio jeste isključio gejming konzolu iz utičnice). Iako si do tog momenta bio jasan pobjednik, ništa ne možeš da uradiš – nemaš mogućnost da provjeriš da li je to što tvoj drugar govori istina, a pobjednik u igri izostaje.

 

Iako su igrači nemoćni da se zaštite po ovom pitanju, tvorci gejming konzola su oni koji mogu nešto da urade i ovdje mašinsko učenje kao grana vještačke inteligencije može da pomogne. U prevodu, mašinski inženjeri često imaju ulogu i ljubitelja pravde i fer-pleja. 🙂

 

Ono što je cilj jeste da se igračima obezbijedi sigurnost od ne-tehničkih napada, tako što bi se na primjer igrači slični zamišljenom drugaru koji je varao tokom igranja igrice, suspendovali ukoliko bi se primjenom mašinskog učenja utvrdilo da se ovakvo ponašanje ponavlja.

Promjene su, same po sebi, inspirativne 

 

Riječima nama dragog izumitelja-štrebera: “Budućnost pripada onima koji vide da dolazi.” 

 

Čime god odlučiš da se baviš, bitno je da pokušaš da razmišljaš o promjenama koje čekaju svijet u kojem živiš. To ne bi trebalo da predstavlja problem s obzirom na to da su promjene, same po sebi, inspirativne. Ovo se posebno odnosi na svijet interneta i novih tehnologija. 

 

Ovakvo razmišljanje pomoći će ti da budeš korak ispred vremena i potencijalno postaneš tvorac novih promjena.

Naravno, tu su i želja, istrajnost (baš mnogo rada koji se isplati – obećavam), ali i najbitnija stvar od svega – da ne dozvoliš da zbog bilo čega potisneš talenat i odabereš zanimanje drugačije od onog za koje misliš da je pravo za tebe. 

 

Pa, šta želiš da budeš kad porasteš?

 

Meta Description: Saznaj nešto više o karijeri izumitelja kroz iskustvo Bojda Malterera koji je poznat po radu na Majkrosoftovom gejming servisu Xbox Live. 

Longer Meta Description: U seriji članaka pod nazivom “Kad porastem, biću” koje ćemo objavljivati tokom narednih mjeseci, pokušaćemo da ti približimo zanimanja iz STEM disciplina kroz inspirativne priče uspješnih govornika sa Spark.me konferencije. Danas možeš pročitati nešto više o karijeri izumitelja ili tvorca novih stvari i to kroz iskustvo Bojda Malterera koji je poznat po radu na Majkrosoftovom gejming servisu Xbox Live.

 

Podijeli sa prijateljima:

Povezani članci:

Budi u toku!

Prijavi se na newsletter i ne propusti novosti, obavještenja i zanimljivosti iz STEM svijeta. :)

Budi u toku!

Prijavi se na newsletter i ne propusti novosti, obavještenja i zanimljivosti iz STEM svijeta. :)

U seriji članaka pod nazivom “Kad porastem, biću” koje ćemo objavljivati tokom narednih mjeseci, pokušaćemo da ti približimo zanimanja iz STEM disciplina kroz inspirativne priče uspješnih govornika sa Spark.me konferencije. Danas možeš pročitati nešto više o Dinu Džonsonu i metaverzumu.

Obavještenje

Čas programiranja za osnovce koji je po rasporedu trebao da se održi u subotu 12.11. neće biti održan. Naredni čas će biti u subotu 19.11. u standardnom terminu od 9.30h.